Kommutaattorin sorvauksen ja urien puhdistuksen jälkeen oli aika kokeilla lähteekö roottori pyörimään. Ensin piti kuitenkin vielä suorittaa eristysvastusmittaus kommutaattorin ja rungon väliltä, jos vaikka jokin käämilanka on pääsyt kosketuksiin metalli osien kanssa. Tulos näytti eristysten olevan kunnossa. Seuraavaksi roottori siis paikallen staattoriin. Kokeilin moottorin pyörimistä aluksi 12V jännitteellä. Se pyörii sittenkin! Vaikkakin hyvin hitaasti, mutta onneksi pyörii koko kierroksen samaan suuntaan, eli kaikki käämit ovat oikeassa järjestyksessä. Roottori taas pois paikaltaan ja käämilakkahartsia sekoittamaan. Hartsin ja kovettimen sekoituksen ajan roottori oli kamiinan päällä lämpenemässä. Roottori oli arviolta 70°C-80°C, kun aloin hartsauksen. Lämmitetty käämitys tekee hartsista aluksi juoksevampaa ja lopulta kuivuminen tapahtuu nopeammin. Kun hartsi oli hyytynyt eli ei enää valuvassa muodossa, mutta ei kuitenkaan täysin kovettunutkaan, vedin hartsin päälle vielä mustan maalin. Jos hartsi kovettuu kovaksi asti, siinä ei pysy enää maali, pinta on melkein kuin lasia. Pelkästään lakattuna roottori näytti liian modernilta vanhassa rungossa. Lopputulos oli kuitenkin tällainen:

Ennen moottorin lopullista kokoonpanoa ajattelin vielä korjailla staattorin ja hiilenpitimien rispaantuneet johdot. Samoin sille särkyneelle kytkentäalustalle olisi tehtävä jotain. Särkyneen bakeliittisen kytkentäalustan vaihdoin vastaavan kokoiseen muovi palikkaan.

Vanhoissa sähkölaitteissa on se huono puoli, että eristeet kuluvat, vaikka leitetta ei käytettäisikään. Tuossa yllä olevassa kuvassa näkyvät johdot murenevat käsiin pienellä liikuttelullakin. Kangas kuoren sisällä on ilmeisesti guttaperkka(luonnonkumi) eriste, joka vanhetessaan alkaa kuivumaan ja murenee. Nykyaikaisenmpaa tekstiili päälysteistä sähköjohtoa löytyy sähköliikkeistä lämmönkestävänä johtona. Esim. sähköhellojen sisällä olevat johdot ovat monesti tätä tyyppiä. Korvasinkin nuo murenevat johdot vanhasta sähköhellasta puretuilla johtimilla.

Ennenaikaan on jätetty melko paljon tyhjää tilaa moottorin sissän joka suunnassa. Lieneekö syynä jäähdytys vai onko samaan runkoon tehty myös isompi tehoisia koneita?

Hiililtä tulevat johdot puuttuvat vielä...

Hiilenpitimiä kunnostaessa kävi ilmi, että hiilet ovat auttamattomasti lyhyet ja hieman väärän mallisetkin, kytkentäjohdon lähdön osalta.

Eli seuraavaksi hiiliä etsimään. Yhden päivän kiertely Oulun sähköliikkeissä ei tuottanut tulosta. Hammarin Sähkössä myyjä sanoi "haistavansa ongelmia sopivan hiilen löytymisen kanssa". Autosähköliikkeissä ei ollut sopivia hiiliä kytkentäjohdon osalta. Tässä tarvittavassa hiilessä johdon pitää lähteä hiilen perästä keskeltä, mutta auton hiilissä ne näyttävät lähtevän joko sivulta tai perästä laidasta. Seuraavana päivänä keksin vielä yhden huoltofirman josta päätin kysyä hiiliä. Sieltähän se löytyi miljoonalaatikosta, hiili aihio. Hiili oli sitä mallia, että keskeltä halkaisemalla siitä sai tehtyä kaksi pienempää ja ainetta jäi vielä ylikin. Hiili lienee jostain megawatti luokan moottorista tai generaattorista. Kuvassa alinna se alkuperäinen hiili:


Nyt on moottori kasassa ja pyörii ilman valo- ja savutehosteita. Tyyppikilven ehostusta pitää vielä koittaa, kunhan saan jostain mustaa väriainetta.