Tässä tarinaa ja kuvia 1 tonnin kuorma-autosta Fordson wot3 ehjäämisestä. Kuormuri on Englannin Fordin tuotantoa. Englannin Fordeja alettiin myymään nimellä Fordson 1933.
1939 tuotanto muuttui sotamallien valmistukseksi.
Tietoja kuormurista;
WOT3 = war office ministry supplies
Valmistusvuosi 1940
Tyyppi BB18F = Lätttäpää V8 3,6l , oikeanpuoleinen ohjaus ja koppiin sopii yksi matkustaja.
Vaihdelaatikko; 4 vaihdetta
Ohjaamon valmistaja Dagenhamnin tehdas.
Akseliväli n. 3,59 m
Kokonaispit. n. 5,7 m
Kokonaislev. n. 2,11m
Renkaat 32x6
Kuormuri on sotatarviketuotantoa. Autosta löytyy RAF merkit stanssattuna sekä vielä himmmeästi näkyvät maalatut tunnukset konepellissä ja ovessa. Auton historiasta sota-aikana ei ole vielä tietoa , mutta ehkä sekin vielä selviää.
Suomeen kuormurin tarkka tuloaika on myös vielä hämyn peitossa, mutta jo 1947 se on ollut edellisen omistajansa perheen käytössä Hausjärvellä. Noihin aikoihin on myös asennettu Nummen ”rappukippi” kuormuriin. Tämä ei ollut veivatttava vaan käyttövoima tuli vaihdelaatikon ulosotosta. Fordeihin tuli jo 1933 voimanulosotto vaihdelaatikoihin.
Kuormuri tuli Tornion Arpelaan 1950 –1951, kun kuormurin omistaja löysi puolison sieltä ja muutti kokonaan Arpelaan. Kuormurin sen aikaisen omistajan leski kertoi, että autolla hänen miehensä oli töissä mm. Akkunusjoen työmaalla ja Isohaaran patotyömaalla. Lesken muistelujen mukaan se oli käytössä viimeksi 1954. jonka jälkeen se seisoi tallin takana vuoteen 1983 asti. Tällöin eräs harrastaja sai ostettua auton itselleen , mutta into tai aika ei riittänyt ja kuormuri ei ” syntynyt uudelleen”. Se seisoi jälleen odottamassa aikaa parempaa aina toissa vuoteen asti. Tällöin allekirjoittanut astuu kuvioihin. Saa nähdä mitä siitä seuraa.