Hei Vieras

Scania yllätti (taas kerran)

  • 2 Vastauksia
  • 2816 Lukukerrat
Scania yllätti (taas kerran)
« : Elokuu 08, 2010, 10:22:49 ip »
Ajattelinpa herättää tuon lastari-Scanian ja ei voi muuta kuin ihmetellä Ruåtsalaisten käynnistyvyyttä.

Viimeksi tuo oli käynnissä viime syksynä, jolloin kesälaatu polttoaine aiheutti ilon kiljahduksia ryytymällä suodattimiin. Nyt latasin akun ja painoin starttinappia... Kone lähti käyntiin heti, aivan ko se olis juuri sammutettu. Ei kerenny edes täyttä kierrosta ympäri ja kävi heti kaikilla kuudella. Löytyipä tuosta yksi lisäominaisuuskin, jonka olemassaolon olin jo kerenny unohtaa. P**keleen pahanääninen päristin heräsi kojelaudan alla, ko oli paineet karanneet vuoden aikana.

Jarrut toimi, valot toimi, separaattori toimi, yleensäkin kaikki tuntuu pelaavan... Eihän tuota taida raskia purkaa varaosiksi, jospa siihen löytys parempi koppi jostaki. Voimalinjalle ja rungolle riittää pesu ja maalaus, vain yksi paineilmavuoto häätyy hakea ja tilkitä.

Tässä kesän päälle voisi vähän vetreyttää tuota toistakin, tiedäppä häntä, vaikka se saisi vähän lisää peltejäki päälle (ja ratin, sekä kuskin penkin paikalleen)

*

kari

  • *
  • 328
Vs: Scania yllätti (taas kerran)
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2010, 07:33:40 ap »
kyllä net on ihmepelejä nuo kaaniat
pellaavat aina vaan
voisin kysellä koppia oulun sepiltä kun siellä hyllyillä monia mutta mikä malli?
t.kja
kyllä auton pitää rungollinen olla

Vs: Scania yllätti (taas kerran)
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2010, 06:15:53 ip »
Auton koko mallinumero on Scania-Vabis L-76 42 160 VV3 (eli malli, akseliväli, kokonaispaino ja joku tuntematon tyyppinumero). Auto on alkujaan ollut Vägverketillä tienhoitoautona Överkalixissa.

Koppi on BeGe:n luomus ja ilmeisesti Vägverketin tilaama erikoismalli, kun normaalisti tuonikäiset kaaniat on vielä puukehikkokopilla ja tässä on lämpöeristetty täysteräsohjaamo (kaksinkertaisilla takalaseilla ja lisälämmönlähteenä on levypatteri kuskin penkin takana), ainoa puuosa koko kioskissa on hytin yläkulmassa kiertävä 4x20mm vanerisuikale, johon kattoverhoilu on naulattu kiinni.
Malli on muuten normaali lyhyt päiväohjaamo ja vuosimalli on 1965. Muistuttaa 98% samanikäistä puukehikkoista perusmallia, mutta tässä takalasit kiertävät hytin takakulmien ympäri, kun perusmallissa ne ovat peräseinässä vierekkäin samalla lailla ko Mersussa. Mie yritän löytää jonku sortin tyyppikilven/numeron tuosta kopista, niin se saattaisi helpottaa asiaa kovastikin.

Tuo päällä oleva koppi rupeaa olemaan jo avun ulkopuolella, kun kattopelti on ruostunut irti peräseinästä, tuulilasin yläkarmi on läpi pitsiä, lattia on korvattu suoralla pellillä (rävitty vanhojen roippeitten päälle), pohjajäykisteistä ja kynnyspelleistä ei ole paljoakaan jäljellä, sekä ovitolppien etupellit on häipyny kokonaan pois. Toisaalta kantava osa tuntuu olevan vielä parempi, ko tuossa toisessa oli aloitettaessa ja ovet on suorat ja muutenki ehjät.

Yhtenä vaihtoehtonahan on tietenki korvata tuo normaalilla vm:62-65 peruskopilla, joka on majaillut joko 75:sen tai 76:sen päällä.