Hei Vieras

Umpipää moottorin venttiilien koneistus.

  • 0 Vastauksia
  • 1676 Lukukerrat
*

Tatu

  • *
  • 63
Umpipää moottorin venttiilien koneistus.
« : Syyskuu 17, 2013, 01:41:38 ip »
Kylläpä tuntuu olevan lujassa löytää venttiili-istukoiden koneistajaa Oulun seudulta. Mikään kivijalkafirma ei kuulemma pysty tekemään, kun ei ole laitteita.

Pitkän soittelukierroksen jälkeen yhdeltä harrastajaltä löytyi kokoelmista tällainen Ameriikan ihme, Hall Toledo:

 

Ja sattui vielä olemaan sopivia hiomakiviäkin 52mm venttiilille, sekä monenkokoisia ohjarikaroja. Tälläisella koneella yltää näköjään melko syvälläkin oleviin venttiileihin.

Itse en ole koskaan venttiilitöitä tehnyt eikä koneen omistajakaan ollut itse konetta käyttänyt. Jonkinlainen teoria venttiilitöistä oli kuitenkin tiedossa. Kone oli pienen tutkiskelun jälkeen hyvin yksinkertainen käyttää. Venttiilin ohjariin laitettiin ohjarikara ja koneeseen sopiva kivi paikalleen. Kone kiertää epäkeskeisesti ohjarikaraa, hioen istukkapinnan kulman kiveä vastaavaksi. Hiomakiviä on eri astekulmille.







Yhdestä tiivistepinnasta oli pakko tehdä osittain ylileveä, vastoin yleistä käytäntöä, koska istukkapinta oli alkujaan erittäin pahoin kololla. Toinen vaihtoehto olisi ollut seetin vaihto, mutta kun tuohon kuitenkin saatiin muutaman millin pitävä pinta kauttaalleen, niin eiköhän tuo kestä nämä harrasteajot. Kolme muuta pintaa tulivat uudenveroisiksi.


Eiköhän moottoriremontti nyt taas etene, kun venttiilit saatiin pitäviksi.