Konevoimayhdistys
Keskustelu alue => Kalustoa => Autot => Aiheen aloitti: V8 YJ - Tammikuu 25, 2011, 10:35:13 ap
-
Tässä pari vuotta metsästettyäni löytyi karungista aarteita! Pienellä työllä sain GPW:n aihion jota pitää alkaa tässä työstämään. Ison halkopinon alta löytyi moottori ja vaihdelaatikko.
-
Nuhruisen näköinen moottori ja kori (tai se mitä siitä on jäljellä)
-
Soodapuhalluksen jälkeen näyttää jo siistimmältä! Aitous tunnukset ja hienot "F" logot näkivät päivänvalon noin 60 vuoden tauon jälkeen :) Huomio!!! Jos jollakin teistä lukioista, teidän tutulla, tutun tutulla, tutun tutulla joka tietää tutun tai tutun tutulla joka tietää tutun joka on kuullut jollakin olevan vastaavan lainen jeeppi (Ford GPW/ Jeep MB) tai jotain osia. Kaikki pienimmätkin vihjeet ottaisin mielellään vastaan jotta saisin vietyä tätä projektia eteenpäin. Siis kaikki vihjeet Puh. 0400 515650 tai arto.palokangas@pp.inet.fi KIITOS!
-
Olekko huomannu etusivulla kaupanteko paikan?
http://konevoimayhdistys.fi/keskustelu/index.php?board=18.0
Tuonnekki kannattaa laittaa ilimotus.
-
Olen lukenut kaikenlaisia historia jeepin synnystä. Kuitenkin se kuullostaa niin kuivalta, että ajattelin laajentaa tarinaa hieman. Toivottavasti löydät siitä jotain huvittavaa ....
Jeepin synty
Joten tässä on minun versioni historian jeepistä.
Ensimmäinen jeeppi, eli ensimmäisen ¼ ton neliveto esittelyauto, rakennettiin tyhjästä, jonka amerikkalainen Bantam Car Companyn toimesta toimitettiin Camp Holabird Marylandissa 23. syyskuuta 1940. raskauden aika oli vain 49 päivää, tämä oli todella nopea syntymä ja melkoinen saavutus.
Tietysti armeijan testi kuljettajat Camp Holabird:ssa alkoivat testata jeeppiä, kun he näkivät sen. Luonnollisesti pojat on poikia, ensimmäinen koe oli että se ei voi houkutella naaraita? Raportit ovat summittaisia, mutta yksi nimeämätön lähde varmistanut, että takapenkkiä ei ollut niin pehmustettu kuin uudessa 1940 Studebaker Coupe:ssa, eikä ollut yhtä joustava ja ylellinen 1939 Cadillac DeVille.
Ei aikaakaan, joskus määrätyt testaajat havaitsivat, että 4wd ratkaisee tämän ongelman, koska ne voivat helpommin päästä vaikeakulkuisiin paikkoihin, jossa heitä ei voi nähdä ajoneuvon takana, vaan he voisivat hypätä ulos, levittää peitteet ruoholle, ja mitä sotilaiden ja nuoret naiset täytyy tehdä (ja jos et tiedä mitä se on, mene kysy vanhemmiltasi). Kyllä, hämmästyttävän Bantam tutustumisauton (alias BRC, Pilot-malli, Number One) oli välitön hitti miehille ja naisille.
Valitettavasti on nuille varhaisille testaajille, että ensimmäinen BRC kesti vain 19 päivää ennen kuin särkyi liikakäyttöön. Virallisesti armeija testaajat ajoi maastossa yli 3000 kilometriä näinä 19 päivänä, huoltivat sitä, kunnes runko katkesi kahdesta eri paikasta.
Mutta totta tutkijat tietävät, että joskus koko totuutta ei kerrota virallisissa raporteissa. ;)
-
Muista Arto pestä hyvin soodat pois ennen maalausta.
-Mika
www.lapinsoodapuhallus.fi (http://www.lapinsoodapuhallus.fi)
-
Millä limetillä se kannattaa pestä
t.kja
-
Kiitos muistutuksesta! Minä olen kyllä pessyt (vaimon riemuksi) nuo pikkuosat ihan keittiön lavuaarissa tulikuumalla vedellä tiskiharjaa käyttäen. Jostain syystä kyllä vaimo vaati heti uutta tiskiharjaa? Jos jossain paikassa ollut rasvaa niin se liuotinpuhdistajalla.
-
Rovaniemellä yksi kaveri muistaakseni entisöi tommosen laitteen ,kyselempä häneltä
t.kja
-
Nyt on sitten saatu joitain osia pohjamaaliin ja jopa valmiiksi maalattua. Näistä osista jöytyi 17 (F) logoa. Täytyykin ihan laskea montako logoa moottorista löytyy. Eilen saapui suuresta ameriikasta uudet venttiilinjouset. :) Kiitokset Karille jo etukäteen! Täytyykin tästä lähteä irroittamaan männät että tietää onko konetta porattu, saapahan tilata tuoreemmat rengassarjat.
-
moro
hyvältä rojekti näyttää
Lapista löytyisi kolme jeeppiä ,osin raatoa ja joitain uusiakin osia mutta ennenkaikkia tietoa
Lauri lupasi auttaa ja varmaan tulee kyläreissulla katsomaankin
t,kja
-
:D Loistavaa kari ;D Soittelen sulle tässä päivän päälle!
-
Noniin! Tänään sitten tuli käytyä tuon valkoisen jauheen ihmemiehen tykönä, eikä suotta!!! Nyt on soodapuhallettu kaikki mitä peruskoneeseen kuuluu. Kyllä on helppoa tuo puhdistaminen! ;D Tässäpä teille pari kuvaa (männät, venttiilit)
-
Tässä perheen nuorin asentaja suorittaa tarkastusta! Olikohan tuo oliivin vihreä maali :P? Siisti hillitty vanhan näköinen pinta?!
-
Yksi vaihe lälleen saavutettu. Venttilit on nyt hiottu (mahdollisimman vähäinen hionta). Erikoista oli että vain pako-venttiileissä oli (F) logo :-\
-
Rapsuttelin tuossa vähän konepellin hilseillyttä maalia ja sieltä paljastui lisää todisteita auton palveluksesta liittoutuneiden joukoissa II maalimansodassa (USA). Nyt täytyy viedä konepelti SOODAMIKALLE ;) Katsoa saako Mika puhallettua kaksi maalikerrosta pois ja jättää alkuperäinen maali siinä kunnossa että konepellin kyljessä olevat tunnistenumerot jäisi tunnistettavaan muotoon. Ehkäpä silloin saisi auton joukko-osaston/ palveluspaikat tietoon. Siinäpä sitä Mikallekkin haastetta :D
-
Onhan tämä sivusto tuttu?
http://www.fjdc.org/
Tuossa hieman vastaava projekti:
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=1186
-
Juu kyllä kyllä! Onhan tuo sivusto tuttu jo ensimmäisen Wranglerin hankinnan ajoilta. Asialliset sivut!
-
Konepellin soodapuhalluksesta kuvia
http://lapinsoodapuhallus.blogspot.com/2011/07/sotajeepin-konepelti-soodapuhalluksessa.html (http://lapinsoodapuhallus.blogspot.com/2011/07/sotajeepin-konepelti-soodapuhalluksessa.html)
-Mika